2015. március 20., péntek

A legendás fűzfa egy örök kertben


  Ezt a számos porcelángyár által használt, legendás mintát 1790. körül tervezte Thomas Minton, tehát már több, mint 200 éve kerülhet az asztalunkra. A tányérokon megjelenő motívumokhoz több történet is fűződik, aminek a reklám volt a fő oka. Így beszéltek róla, tovább szőtték a mesét, híres és népszerű lett. Semmi közük nem volt Kínához, Angliában találták ki őket. 
  A legismertebb szerint egy gazdag mandarin lánya, Koong-se beleszeretett apja könyvelőjébe, Changba. A nagy társadalmi különbség miatt nem kelhettek egybe, és fel is bőszítették szerelmükkel a nagy hatalmú apát. Changot menesztette és egy falat húzott fel háza köré, hogy távol tartsa a szerelmeseket. Helyette egy hatalmas herceggel tervezte az esküvőt, akivel Koong-se a fűzfa lehulló virágai alatt kelt volna egybe. Hogy elnyerje a hölgy kegyét, a herceg egy ládikányi ékszert hozott nászajándékba. Chang azonban szolgának öltözve bejutott a fal mögé, és megszöktette Koong-set a doboznyi értékes ékszerrel együtt. A hídon át menekültek, és végül a herceg hajójával sikerült egy elhagyatott szigetig jutniuk, ahol boldogan élhettek. Évek múltán a herceg tudomást szerzett rejtekükről, és beteljesítette rajtuk bosszúját. Az istenek megszánták őket, és galambpár formájában újra szeretők lehettek a Földön. A madarak a korai pagodás tányérokon nem szerepeltek, így ez egy utólag hozzátoldott történet-töredék lehet.
  Ezek a motívumok immár több filmet, krimit, színpadi előadást is megihletettek a múlt századeleji vígoperától egészen a Gyilkos sorok című sorozatig. Szerintem nem kétséges, hogy az utazás utáni vágyódás volt az eredeti alkotás mozgatórugója, de ezek a történetek teszik ma is élővé és népszerűvé ezt a klasszikus kék-fehér porcelánt.

 Illusztráció 1917-ből 
 
A Britannia történelmi kertjei című sorozatban feltűnik Biddulph Grange, ami egy Földet átívelő utazásra hívja az oda látogatót. A történetét megnézhetitek a műsorban, vagy angolul itt is elolvashatjátok, én csak egyik leghíresebb részletére, a kínai kertre szeretnék kitérni.
  James Bateman, aki a viktoriánus korban megalkotta ezt a dekadens és nagyszabású kompozíciót, soha nem járt Kínában. Akkoriban a növényvadászok támogatása révén lehetett az egzotikus flórához hozzájutni. Azért, hogy mégis egy jellegzetes távol-keleti hangulatot hozhasson létre, a híres porcelántányér mintáját vette alapul, és szinte egy az egyben lemásolta élő, három dimenziós változatban.


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...