2015. május 24., vasárnap

A Dubniczay palota és egy kis Veszprém

Adós vagyok májusi kirándulásunk képeivel. A második házassági évfordulónkat egy veszprémi hosszú hétvégével ünnepeltük meg. Május 1-jén reggel érkeztünk, és a szállás elfoglalása és egy kis extra szunyókálás után fel is kerekedtünk várost nézni. Csak úgy a lá nature, térkép nélkül, ösztöneinkre hagyatkozva. Ennek köszönhetően felfedeztünk sok zegzugos utcát, szép épületet és házikót, mire felértünk a várhoz.

A vár tövében hosszú sort fedeztünk fel egy kézműves fagyizó előtt, így beálltunk mi is. Étcsokis-chilis és mézes-bodzás költeményt kaptunk a türelmünkért cserébe, antik gránitokkal megalapozott hangulatot a gombócok mellé. Nagyon szeretjük az állatkertet, így még körbejártuk azt is délután.

Egy jelzésértékű bagoly és egy Elvis-majom, hogy bizonyítsam eme állítást. :)

A majális nem volt olyan hangos, hogy odavezessen minket a muzsika, és el is fáradtunk kicsit, úgyhogy megelégedtünk péntekre ennyivel. Szombaton bejártuk némi finomságért a piacot, majd Szentkirályszabadjára mentünk kirándulni pár régi és frissen megismert ismerőssel. A képeket korábban már láthattátok. Vasárnap esett az eső, és minden zárva volt, úgyhogy egy kis sétáló utca és környékét magába foglaló séta és egy Mackó fagyi után úgy döntöttünk, hogy felmegyünk Pestre és megnézzük végre a Múmiavilág kiállítást a Magyar Természettudományi Múzeumban. Már nagyon régóta terveztük, és nem csalódtunk. Színvonalas, érdekes és jól megkomponált kiállítás volt, ami immáron sok szépművészetis csalódás után igazán üdítő és életre szóló élményre sikerült. Az egyiptomi, amerikai és észak-európai múmiák mellett a váci Fehérek templomában 1994-ben fellelt mumifikálódott holtakat is bemutatták.(Itt lehet képeket nézegetni róla.)Sajnos már nem jókor ajánlom, mert 17-én bezárt és világ körüli turnéra indult ez az egyedülálló gyűjtemény.
Tudjátok, hogy nagyon szeretem a kastélyokat és a hasonló nemes épületeket, így bár az első napon néztük meg, a végére hagytam a Dubniczay palotát egy kicsit bővebb bemutatás végett. A következő képeken felfedezett szépséges részletek teljes meglepetésként jöttek szembe velünk, ugyanis nem akarom megbántani, de kívülről nem egy nagy szám, főleg a környezetében lévő impozáns homlokzatokhoz képest. Az 1751-ben épült barokk lakóépületnek a díszítőfestések adják az igazi jelentőségét. Minden szoba kifestése eltérő: van közöttük brokáttapéta utánzat; márványlábazatos faltükrökkel díszített; csíkos mintázatú; a középtengelyben lévő szoba falain pedig, a 18. század második felében igen divatos egzotikus madaras tájkép ábrázolás (pálmafák, sások, liliomok) található. Jelenleg Művészetek háza és Tegulárium, azaz téglakiállítás működik benne. Mi a 20. századi festménygyűjteményt szerettük volna meglátogatni, de az absztraktok sokasága eltörpült a kopottas festésű falak és csillogó kristálycsillárok mellett. (infók innen)